Att tänka på kring självscanning och självutcheckning.

att tänka på kring självscanning.


Självscanningen och självservice är här för att stanna. Kunderna gillar smidigheten och medarbetare i butik kan i högre grad bidra till att handlingen blir en positiv upplevelse för butikens besökare istället för att vara stationerade vid ett kassaband under vissa perioder. Men företeelsen är ung och det finns mycket att utveckla de kommande åren. I den här artikeln får du fyra handfasta tips från oss. 

Kassazonen är under utveckling, minst sagt. Traditionella kassor, självscanningsterminaler och självservicekassor delar just ju på uppgiften att slussa kunderna ur butiken på så bra och smidigt sätt som det går i många butiker. Det är givetvis svårt att säga exakt såhär i en artikel hur varje butik ska agera, men några generella tips går att ge. 

Det är bra att först titta på syftet med självscanning och självservice. Kunderna vill, även i en mycket trevlig butik, själva välja hur mycket tid som ska spenderas i den. Butikerna vill hjälpa kunderna att få göra det valet och givetvis även optimera medarbetarnas antal och uppgifter i butiken. Med en så hög grad av betalningssäkerhet vid utcheckningen som möjligt. De butiker som på bästa sätt ger kunden en högre grad av självbestämmande i kombination med en högre grad av service ligger sannolikt bra till. 

  • Att hjälpa kunden är alltid ett bra beslut. Ett sätt är att utveckla skyltningen i butiken. Många kunder har bra koll och går sin slinga, men en tydlig skyltning ger ett smidigare besök för kunden och, precis som med självscanningen och självservice, är skyltningen en nyckel för ökad smidighet.
  • Utbilda dina medarbetare som utbildar dina kunder. Vid förändringar, exempelvis i kassazonen, är det alltid en inkörningsperiod. Med trygga medarbetare blir ”utbildningen” av kunderna mycket lättare och bidrar till en bättre upplevelse av butiken. 
  • Hur placeras impulsinköpsvaror när kunden bestämmer själv hur den går i butiken? Det finns ingen lika tydlig tratt in till kassan utan istället en större yta där kunden likaväl kan komma från tidskrifterna som från godiset in till hagen. Det kan göra det lite svårare att placera impulsvaror men ger också möjligheter. Prova att ställa upp ett lågt ”varutorg” vid infarten som kunden kan ta sig runt från flera håll. Där kan du även placera plast- och papperskassar.
  • Ha ej en för trång yta vid utcheckningen. Vanligtvis och inte minst i och med Corona har avstånd blivit en viktig faktor. Försök att skapa en så luftig yta som möjligt för att hjälpa kunden att snabbt och smidigt betala sina varor. Tänk också ett varv extra för att hjälpa till med tillgängligheten för de som exempelvis sitter i rullstol. En del av lösningen kan vara utcheckning i en lägre höjd. 

Det var några korta tips från oss. Vill du veta mer specifikt för din butik? Hör av dig till Emil Arnér, han kan allt!