En brödavdelning som visar upp hantverket

ICA Maxi Flygstaden i Halmstad genomgår just nu en stor utveckling och ombyggnad. Målet är att skapa en av Sveriges bästa stormarknader. Ett hårt jobb och en flygande vision såklart men nog inte orimligt med tanke på att verksamheten redan innan ombyggnaden varit väldigt uppskattad av kunderna. 

Anette Bengtsson som är butikschef och projektledare för ombyggnationen säger att de vill ta steg bort från den standardiserade miljön mot en mer personlig stil när butiken utvecklas. Ett mål är att butiken får en tydligare “egen känsla” där varje avdelning är en viktig del av att bygga den känslan. Då kommer butiken att bli mer av en destination vilket de är beredda att satsa mot.

Innan utvecklingen tog fart rent praktiskt genomförde de inspirationsresor för att samla på sig goda exempel från andra. Ett sätt att få tips och att kanske inte behöva uppfinna hjulet igen. Dessa goda exempel och butikens egen målbild bidrog till att få fram en visuell bild av upplevelsen som butiken ska erbjuda kunden. När de själva hade sin bild relativt klar bjöds Intrx in till ett spånmöte och därifrån började den gemensamma resan med planering av flöden, skissarbete, korrektur, val av möbler och produkter, produktion och montage mm. 

De ville lyfta fram sina egenproducerade avdelningar och sin egen kunskap och detta lyser igenom inte minst i brödavdelningen som känns långt ifrån standard. Här finns genomtänkta materialval, pergola och andra unika lösningar som för känslan till det bageri och konditori det faktiskt är. Butikens egna bagare och konditorer har fått en mycket mer framlyft plats i det visuella, vilket gör att hantverket och det egna sortimentet exponeras mer och det har inte gått kunderna förbi. Försäljningen går bra och många glada tillrop har de fått. Nu fortsätter butikens utveckling och under 2021 kommer det bl. a. en “fri-från-avdelning” som exponerar varor till de som är överkänsliga för exempelvis gluten eller laktos. Det blir även en helt ny Sushikiosk och en uppdaterad och modern delikatesslinje med ett Maxikök inbyggt.

Resan är inte kort, men kul. Anette delger oss några tips som kan vara bra att ha med sig på den;

  • Var noggrann – planera flöden och logistik ordentligt från början. 
  • Ta fram en gemensam målbild – dels för er i butiken men även med er partner i ombyggnationen. 
  • Förstärk butikens karaktär i alla avdelningar ni utvecklar – skapa en röd tråd för en egen känsla.
  • Var med i processen på riktigt – samarbeta med de som ska genomföra arbetet.