Hur bibehåller vi marginalkronorna i ett klimat där kunden blivit mer kostnadsmedveten och samtidigt mer strukturerad i sina inköp? Det är en fråga som många ställer sig i dessa tider och vi tror oss ha svaret.
Jag heter Martin Nord och arbetar med försäljning mot dagligvaruhandeln och nu tänker jag ge er några tips för att göra de små köpen till nyckeln för den stora affären.
Sambandsexponeringar
Sambandsexponering är som många av er säkert redan vet en erkänd metod när det kommer till försäljning, men för att fräscha upp minnet så handlar det i grova drag om att para ihop en basprodukt tillsammans med tillbehör och komplement. Till exempel marmelad och kex i anslutning med ostdisken, tuggummit bredvid vitlöksnätet eller varför inte en portabel dryckesmöbel vid snackset?
Köpbeteenden kan se väldigt olika ut. En kund som ska göra en veckohandling av basvaror är troligtvis inte lika mottaglig för impulser som en entusiastisk kund som ska handla inför en festmåltid. I det första scenariot kan vi anta att planeringsgraden är hög och intresset av att avvika från listan blir därför lågt vilket minskar sannolikheten för impulsköp.
I det andra scenariot är kunden troligtvis mer engagerad och då även mer mottaglig för impulsköp. Oavsett vilken av dessa kundtyper som kommer in i butiken är det essentiellt att guida och inspirera med exempelvis recept och idéer. Lyckas vi fånga den känslan samtidigt som vi har väl avvägda exponeringsytor ökar chansen för att vi får med en vara till i korgen.
Glömda och döda ytor
En annan sak som ofta slår mig är hur till synes döda ytor är förknippade med outnyttjade säljmöjligheter. Vissa må vara lite svårare att komma åt än andra, men det är en utmaning som både jag och mina kollegor älskar. Visste ni till exempel att vi har ett brett utbud av flexibla inredningslösningar för kylgavlar, eller att vi har ett väl beprövat hyllsystem för pelare? Möjligheterna inom dessa områden är enorma och vi står redo med verktygen för att hjälpa er öka lönsamheten med små medel.
Möjligheterna inom dessa områden är enorma och vi står redo med verktygen för att hjälpa er öka lönsamheten med små medel.
Gavelexponeringar, varustörtar, bråkmakare och pallexponering ypperliga verktyg för att öka impulsköpen, och därmed också snittköpen. Det här kan jag och mina kollegor det mesta om, så tveka inte att höra av er så kan vi diskutera lösningar i er butik!
Pallexponering
-100822
Korgstört på ben halvpall
B:800 D:600 H:530
-100622
Korgstört på ben kvartpall
B:600 D:400 H:530
-100623
Stört rund
B/D: ø410 H:470
Exempel på uppställning.
Exempel på uppställning.
Kontakta oss
Vill du veta mer, eller diskutera lösningar för hur din butik kan göra de små köpen till nyckeln för den stora affären? Hör av dig till några av våra experter på dagligvaruhandeln:
Martin Nord
Försäljning – DVH Syd
martin.nord@intrx.se
019 277 28 28 / 070 191 20 49Johan Franzén
Försäljning – DVH Nord
johan.franzen@intrx.se
019 689 45 22 / 070 191 20 44Klemens Oscarsson
Försäljning – DVH Väst
klemens.oscarsson@intrx.se
019 689 45 13 / 070 100 12 04Pär Andersson
Försäljning – DVH Öst
par.andersson@intrx.se
019 689 45 21 / 070 191 20 43